Curriculum
Modulul III
COMUNICARE PROFESIONALĂ
I. Locul modulului în cadrul planului de învăţământ
- Număr de ore: 60 ore din care 30 laborator tehnologic
- Toate orele vor fi efectuate de profesorul de specialitate.
Lista competenţelor specifice unităţii de competenţă din modul :
C1 Elaborează strategii pentru o comunicare eficientă
C2 Aplică tehnici de comunicare orală
C3 Realizează un raport formal
II.Tabel de corelare a competenţelor şi conţinuturilor
UC3 Comunicarea cu profesională
Competenţe individuale |
Conţinuturi tematice |
C1 Elaborează strategii pentru o comunicare eficientă |
Strategii de comunicare · Stabilirea scopului comunicării: primirea şi transmiterea informaţiilor, întreţinerea unor discuţii, prezentarea unor informaţii · Identificarea surselor de informaţii: informaţii interne şi externe, buletine informative, manuale, seminare, rapoarte, procese verbale, publicaţii de specialitate, internet, discuţii, statistici, documentaţie, mass media · Selectarea metodelor de comunicare adecvate: scrise, verbale, audio, informatizate · Identificarea metodelor de verificare a eficienţei comunicării: obţinerea feedback-ului, documentaţie întocmită corect
|
C2 Aplică tehnici de comunicare orală |
Tehnici de comunicare orală (lt) · Identificarea strategiilor de ascultare necesare obţinerii informaţiilor: în funcţie de: situaţie, ocazie, subiectul în cauză, vorbitori, metode de ascultare (activă sau pasivă), · Susţinerea orală a ideilor şi a informaţiilor în faţa unui auditoriu: în situaţii formale sau informale, în funcţie de numărul de vorbitori (mare, mic, 2 persoane), prin modulaţia vocii, prin alegerea tonului şi a vocabularului, prin structură, prin comunicare non verbală (gesturi, limbajul trupului, contactul vizual), prin articulare · Argumentarea unui punct de vedere : idei clare, relevante, concise, persuasive, adaptate contextului si interlocutorului · Facilitarea unei comunicări eficiente: acceptă opinii diferite, încurajează discuţia, asigură posibilitatea de exprimare, oferă feed-back, stimulează creativitatea, încadrarea în timp, viteza vorbirii, adaptarea comunicării la nivelul de înţelegere al auditoriului, folosirea unui suport specific
|
C3 Realizează un raport formal |
Raportul formal · Selectarea informaţiilor necesare temei propuse: în funcţie de complexitatea temei, publicul ţintă, relevanţa · Organizarea conţinutului şi structurii raportului: tipul informaţiei, succesiune logica, suportul (grafica, standardul de prezentare, formatul) · Elaborarea unui raport formal: document coerent, bine structurat, adecvat scopului propus
|
III. Sugestii metodologice
Toate conţinuturile modulului „Comunicarea profesională” vor fi efectuate de către profesorul de specialitate.
Profesorul are rolul de facilitator, comunicator, colaborator implicând activ pe cel ce învaţă. Se pot utiliza metode ca: observaţia, munca independentă, experimentul, simularea, problematizarea, jocul de rol, exerciţiul, discuţiile în grup care stimulează critica, învăţarea prin proiecte, studiul de caz, brainstormingul etc.
Pentru exersarea competenţei „Realizează un raport formal”, prin simulare elevul poate fi pus în situaţia de a se pregăti pentru elaborarea unui raport formal. Pentru activitatea propusă este necesară selectarea informaţiilor în funcţie de complexitatea temei şi publicul căruia i se adresează. Relevanţa subiectului urmăreşte modul de organizare a conţinutului în funcţie de situaţie, elevul dezvoltându-şi gândirea critică, simţul organizatoric şi puterea de adaptabilitate. De exemplu să întocmească un raport la sfârşitul realizării unui produs, unei piese sau activităţi.
Competenţa “Elaborează strategii pentru o comunicare eficientă” poate fi dobândită prin exersarea prin simulare în clasă la laboratorul tehnologic sau prin practică la agenţii economici de profil. Elevul demonstrează că este capabil să elaboreze cel puţin o strategie diferită de comunicare în 2 contexte cu grade de complexitate diferite.
În cadrul laboratorului tehnologic, prin simulare se vor exersa tehnicile de comunicare în situaţii diferite, elevul, fiind capabil să îşi susţină şi să argumenteze ideile proprii în faţa unui auditoriu format dintr-un număr mai mare sau mai mic de persoane. Se va încuraja utilizarea tehnicilor moderne de comunicare prin exersare până la atingerea performanţei.
Repartizarea numărului de ore pe conţinuturi tematice se realizează în funcţie de ritmul de învăţare al elevilor şi de complexitatea conţinutului. Se vor promova metode activ – participative, centrate pe elev, care dezvoltă gândirea, încurajează participarea elevilor, dezvoltă creativitatea şi realizează o comunicare multidirecţională.
Activităţile la lecţii vor fi variate, astfel încât, indiferent de stilul de învăţare caracteristic, toţi elevii să dobândească competenţele necesare.
Se recomandă de asemenea organizarea predării-învăţării utilizând activităţi diferenţiate pe grupuri de elevi care facilitează procesul de învăţare. Această metodă se poate aplica pentru verificarea între colegi (verificări şi evaluări ale lucrărilor între colegi), joc de rol (elevii se ajută reciproc, iar profesorul îi îndrumă pentru o învăţare eficientă).
Criteriile specifice de evaluare vor fi preluate din Standardul de Pregătire Profesională de către profesor şi prezentate elevului. Elevul poate fi integrat în evaluarea activităţilor sale, consolidând astfel, capacitatea de a se autoevalua şi mărind gradul de transparenţă a acordării notelor.
Procesul de evaluare pe parcursul anului şi evaluarea finală trebuie să urmărească gradul de dobândire a competenţelor şi nu nivelul de cunoştinţe acumulate. Cunoştinţele ştiinţifice nu reprezintă decât cadrul în care se dezvoltă competenţele. Pe parcursul anului elevul trebuie să fie supus evaluării prin probe de evaluare diferite, în momente diferite, iar rezultatul final al evaluării (atingerea competenţelor) va avea în vedere progresul realizat de acesta.
Profesorul îşi elaborează pachete de evaluare pentru toate competenţele incluse în modul. Pentru a veni în sprijinul profesorilor este prezentat un model (orientativ) de realizare a evaluării pe competenţe.