1.2. Surse de informaţii
Introducere: |
Parcurgând această secvenţă veţi identifica sursele pe care le puteţi folosi pentru a vă informa în activitatea voastră. |
a) Surse interne ale organizaţiei/agentului economic.
Ele pot proveni de la diverse compartimente sau servicii ale organizaţiei/agentului economic:
- Compartimentul contabil-financiar poate oferi informaţii cu privire la : clienţi, furnizori, organizaţie;
- Compartimentul comercial poate oferi: statistici cu privire la vânzare, fişe ale clienţilor, rapoarte cu privire la negocieri, baze de date;
Avantajul surselor interne constă în rapiditatea cu care pot fi obţinute informaţiile şi în gradul mare de acurateţe al lor.
b) Surse externe ale organizaţiei/agentului economic.
Pot fi:
|
Naţionale |
Internaţionale |
Publice |
Ministere Institutul Naţional de Statistică Camera de Comerţ şi Industrie a României |
Ambasade (misiuni economice) UNCTAD ONU şi organismele sale FMI Consiliul Europei şi organismele sale |
Private |
Bănci de date Reviste, ziare, cărţi, studii Asociaţii profesionale |
Bănci de date |
Sursele de informare pot fi:
a) Internetul
Pentru a ne conecta la un site de Internet este nevoie să avem adresa lui. Atunci când căutaţi ceva pe Internet şi nu aveţi adresa exactă a siteului (HYPERLINK http:/www.numele siteului.com sau HYPERLINK http:/www.numelesiteului.ro) va trebui să utilizaţi anuare sau motoare de căutare.
Utilizarea anuarelor
Căutarea într-un anuar se face după categorii sau după cuvinte-cheie. În cazul căutării după categorii, anuarul propune o listă de categorii şi de subcategorii, în care
sunt clasate site-urile în funcţie de subiectul pe care îl tratează.
Exemple: www.yahoo.com; www.lycos.com; www.msn.com; www.aol.com;
Căutarea poate fi făcută:
* după cuvinte-cheie;
* căutare într-o zonă arborescentă.
Exemplu: căutaţi informaţii despre bilanţul unei firme. Dacă veţi introduce cuvântul-cheie bilanţ veţi obţine informaţii diverse legate de bilanţul firmelor, bilanţul termic, bilanţul nutriţional etc. Dacă veţi merge la categoria „Ştiinţe umane”, apoi la categoria „Economie”, apoi la „Finanţe şi burse”, apoi la „Contabilitate şi audit” şi în acest moment veţi căuta cuvântul bilanţ. Veţi obţine un singur site referitor la bilanţul contabil.
Utilizarea motoarelor de căutare
Exemple: www.altavista.com; www.google.com; www.infoseek.com.
În cazul motoarelor de căutare este necesar să introduceţi în zona de căutare un cuvânt sau un grup de cuvinte care definesc cel mai bine informaţiile pe care le căutaţi. Cu cât veţi introduce mai multe cuvinte care să explice intenţia voastră, căutarea va fi mai exactă. După ce aţi introdus cuvintele apăsaţi unul din butoanele Search, Find sau OK.
b) Presa
Pentru a extrage informaţiile dorite puteţi consulta presa scrisă. Puteţi apela la arhive sau la ultimele numere ale ziarelor şi revistelor.
Puteţi folosi:
* cotidiene de interes general:
· locale:
· naţionale:
* reviste (periodice):
· de interes general:
· cu profil economic:
c) Diferite publicaţii ce conţin informaţii cu privire la întreprinderi
Multe informaţii utile se găsesc în:
· Publicaţii ale Registrului Comerţului
· Publicaţii ale Camerei de Comerţ şi Industrie
· Pagini aurii
· Cartea de telefoane
· Publicaţii ale Institutului Naţional de Statistică
· Rapoarte ale institutelor de sondare a opiniei publice
d) Cărţi de specialitate
Numeroase cărţi de specialitate – publicate atât în ţară, cât şi în străinătate – pot fi găsite:
· la bibliotecă
· în librării.
Urmărirea: |
În cazul în care această activitate nu a fost încheiată cu succes se recomandă reluarea ei în întregime. În continuare veţi studia metode de comunicare. |