Skip to main content

1.2. Surse de informaţii

 

Introducere:

Parcurgând această secvenţă veţi identifica sursele pe care le puteţi folosi pentru a vă informa în activitatea voastră.

 

a)      Surse interne ale organizaţiei/agentului economic.

 Ele pot proveni de la diverse compartimente sau servicii ale organizaţiei/agentului economic:

- Compartimentul contabil-financiar poate oferi informaţii cu privire la : clienţi, furnizori, organizaţie;

Compartimentul comercial poate oferi: statistici cu privire la vânzare, fişe ale clienţilor, rapoarte cu privire la negocieri, baze de date;

Avantajul surselor interne constă în rapiditatea cu care pot fi obţinute informaţiile şi în gradul mare de acurateţe al lor.

 

b)      Surse externe ale organizaţiei/agentului economic.

Pot fi:

 

Naţionale

Internaţionale

Publice

Ministere

Institutul Naţional de Statistică

Camera de Comerţ şi Industrie a României 

Ambasade (misiuni economice)

UNCTAD

ONU şi organismele sale

FMI

Consiliul Europei şi organismele sale

Private

Bănci de date

Reviste, ziare, cărţi, studii

Asociaţii profesionale

Bănci de date

 

Sursele de informare pot fi:

 

a) Internetul

Pentru a ne conecta la un site de Internet este nevoie să avem adresa lui. Atunci când căutaţi ceva pe Internet şi nu aveţi adresa exactă a siteului (HYPERLINK http:/www.numele siteului.com sau HYPERLINK http:/www.numelesiteului.ro) va trebui să utilizaţi anuare sau motoare de căutare.

Utilizarea anuarelor

Căutarea într-un anuar se face după categorii sau după cuvinte-cheie. În cazul căutării după categorii, anuarul propune o listă de categorii şi de subcategorii, în care

sunt clasate site-urile în funcţie de subiectul pe care îl tratează.

Exemple: www.yahoo.com; www.lycos.com; www.msn.com; www.aol.com;

Căutarea poate fi făcută:

* după cuvinte-cheie;

* căutare într-o zonă arborescentă.

 

Exemplu: căutaţi informaţii des­pre bilanţul unei firme. Dacă veţi introduce cuvântul-cheie bilanţ veţi obţine informaţii diverse legate de bilanţul firmelor, bilanţul termic, bilanţul nutriţional etc. Dacă veţi merge la categoria „Ştiinţe umane”, apoi la categoria „Economie”, apoi la „Finanţe şi burse”, apoi la „Contabilitate şi audit” şi în acest moment veţi căuta cuvântul bilanţ. Veţi obţine un singur site referitor la bilanţul contabil.

 

Utilizarea motoarelor de căutare

Exemple: www.altavista.com; www.google.com; www.infoseek.com.

În cazul motoarelor de căutare este necesar să introduceţi în zona de căutare un cuvânt sau un grup de cuvinte care definesc cel mai bine informaţiile pe care le căutaţi. Cu cât veţi introduce mai multe cuvinte care să explice intenţia voastră, căutarea va fi mai exactă. După ce aţi introdus cuvintele apăsaţi unul din butoanele Search, Find sau OK.

 

b) Presa

Pentru a extrage informaţiile dorite puteţi consulta presa scrisă. Puteţi apela la arhive sau la ultimele numere ale ziarelor şi revistelor.

Puteţi folosi:

* cotidiene de interes general:

·  locale:

·  naţionale:

* reviste (periodice):

·  de interes general:

·  cu profil economic:

c) Diferite publicaţii ce conţin informaţii cu privire la întreprinderi

Multe informaţii utile se găsesc în:

·  Publicaţii ale Registrului Comerţului

·  Publicaţii ale Camerei de Comerţ şi Industrie

·  Pagini aurii

·  Cartea de telefoane

·  Publicaţii ale Institutului Naţional de Statistică

·  Rapoarte ale institutelor de sondare a opiniei publice

d) Cărţi de specialitate

Numeroase cărţi de specialitate – publicate atât în ţară, cât şi în străinătate – pot fi găsite:

· la bibliotecă

· în librării.

 

Urmărirea:

Studiaţi activitatea 3.

În cazul în care această activitate nu a fost încheiată cu succes se recomandă reluarea ei în întregime.

În continuare veţi studia metode de comunicare.