1.1. Comunicarea
1.1.3. Modelul general al comunicării umane
Introducere: |
Parcurgānd această activitate vă veţi familiariza cu modelul general al comunicării umane.Veţi afla care sunt elementele componente ale acesteia. |
Elementele componente ale modelului general al comunicării sunt:
Emiţătorul - cel care transmite mesajul, iniţiază procesal de comunicare;
Mijlocul de comunicare- canal utilizat pentru ca mesajul să ajungă la receptor;
Pot fi utilizate diverse categorii de canale:
– Canale tehnologice: telefoane, casetofoane, computere, video, pagere, radio
– Canale scrise: scrisori, rapoarte, afişiere, memo-uri, formulare, cărţi, reviste,
ziare;
– Canale faţă-n faţă: conversaţii, interviuri, īntālniri, prezentări, cursuri, lecturi.
Suportul tehnic al canalelor comunicării cuprinde mijloacele tehnice care pot veni īn sprijinul procesului de comunicare: telefonul,calculatorul, faxul, telexul, e-mail-ul, internetul, mijloacele audio-video.
Mesajul- īnsumează īntr-o formă cāt mai concisă ceea ce vrea emiţătorul să transmită;
Receptorul- reprezintă o persoană sau un grup de persoane cărora le este transmis mesajul;
Răspunsul- sau feed backup reprezintă reacţiile pe care le are receptorul la mesaj;
Zgomotul sau barierele – reprezintă orice distorsiune, perturbare ce apare īn procesal de comunicare.
Barierele pot proveni din: surse fizice (deficienţe verbale, acustice, amplasament, lumină, temperatură, ora din zi, durata intīlnirii, etc.); surse semantice (vocabular, gramatică, sintaxă, conotaţii emoţionale ale unor cuvinte); implicarea negativă; frica; presupuneri subiective; agenda ascunsă (am o īntālnire după şedinţa asta....nu mai bine discutăm māine?); diferenţele de percepţie; concluzii grăbite; stereotipii; lipsa de cunoaştere; lipsa de interes; emoţiile.
Pentru a īnţelege īn ce constă fiecare din aceste elemente putem apela la exemplul unei reclame TV la produsul Chichi al firmei X. · Emiţătorul: partea care trimite un mesaj unei alte părţi – īn acest caz firma X. · Mesajul: ansamblul de cuvinte , imagini şi simboluri transmise de emiţător – reclama difuzată efectiv de firma X īn legătură cu produsul Chichi. · Mijlocul de comunicare: canalele de comunicare prin care mesajul ajunge de la emiţător la receptor – īn cazul nostru televiziunea. · Receptorul: partea care primeşte mesajul trimis de o altă parte – īn cazul nostru consumatorul care vede reclama la produsul Chichi. · Răspunsul: reacţiile pe care le are receptorul – el cumpără produsul Chichi, le preferă altor produse sau pur şi simplu nu face nimic. · Zgomot: survine īn timpul comunicării – poate fi reprezentată de faptul că atenţia consumatorului este distrasă de familie īn timpul vizionării reclamei.
|
Urmărirea: |
Rezolvaţi problema prezentată şi completaţi fişa de lucru. Īn cazul īn care această activitate nu a fost īncheiată cu succes se recomandă reluarea ei īn īntregime. Īn continuare veţi studia identificarea surselor de informaţii. |