Skip to main content

 

1.1. Comunicarea

 

1.1.3. Modelul general al comunicării umane

Introducere:

Parcurgānd această activitate vă veţi familiariza cu modelul general al comunicării umane.

Veţi afla care sunt elementele componente ale acesteia.

Elementele componente ale modelului general al comunicării sunt:

     Emiţătorul - cel care transmite mesajul, iniţiază procesal de comunicare;

     Mijlocul de comunicare- canal utilizat pentru ca mesajul să ajungă la receptor;

 Pot fi utilizate diverse categorii de canale:

– Canale tehnologice: telefoane, casetofoane, computere, video, pagere, radio

– Canale scrise: scrisori, rapoarte, afişiere, memo-uri, formulare, cărţi, reviste,

ziare;

– Canale faţă-n faţă: conversaţii, interviuri, īntālniri, prezentări, cursuri, lecturi.

     Suportul tehnic al canalelor comunicării cuprinde  mijloacele tehnice care pot veni īn sprijinul procesului de comunicare: telefonul,calculatorul, faxul, telexul, e-mail-ul, internetul, mijloacele audio-video.

     Mesajul- īnsumează īntr-o formă cāt mai concisă ceea ce vrea emiţătorul să transmită;

    Receptorul- reprezintă o persoană sau un grup de persoane cărora le este transmis mesajul;

    Răspunsul- sau feed backup reprezintă reacţiile pe care le are receptorul la mesaj;

    Zgomotul sau barierele – reprezintă orice distorsiune, perturbare ce apare īn procesal de comunicare.

    Barierele pot proveni din: surse fizice (deficienţe verbale, acustice, amplasament, lumină, temperatură, ora din zi, durata intīlnirii, etc.); surse semantice (vocabular, gramatică, sintaxă, conotaţii emoţionale ale unor cuvinte); implicarea negativă; frica; presupuneri subiective; agenda ascunsă (am o īntālnire după şedinţa asta....nu mai bine discutăm māine?); diferenţele de percepţie; concluzii grăbite; stereotipii; lipsa de cunoaştere; lipsa de interes; emoţiile.

 

       

       Pentru a īnţelege īn ce constă fiecare din aceste elemente putem apela la exemplul unei reclame TV la produsul Chichi al firmei X.

·         Emiţătorul: partea care trimite un mesaj unei alte părţi – īn acest caz firma X.

·         Mesajul: ansamblul de cuvinte , imagini şi simboluri transmise de emiţător – reclama difuzată efectiv de firma X īn legătură cu produsul Chichi.

·         Mijlocul  de comunicare: canalele de comunicare prin care mesajul ajunge de la emiţător la receptor – īn cazul nostru televiziunea.

·         Receptorul: partea care primeşte mesajul trimis de o altă parte – īn cazul nostru consumatorul care vede reclama la produsul Chichi.

·         Răspunsul: reacţiile pe care le are receptorul – el cumpără produsul Chichi, le preferă altor produse sau pur şi simplu nu face nimic.

·         Zgomot: survine īn timpul comunicării – poate fi reprezentată de faptul că atenţia consumatorului este distrasă de familie īn timpul vizionării reclamei.

 

 

Urmărirea:

Studiaţi activitatea 2.

Rezolvaţi problema prezentată şi completaţi fişa de lucru.

Īn cazul īn care această activitate nu a fost īncheiată cu succes se recomandă reluarea ei īn īntregime.

Īn continuare veţi studia identificarea surselor de informaţii.