2.1. Strategii de ascultare
2.1.1. Importanţa comunicării orale
Introducere: |
Parcurgānd această secvenţă vă veţi familiariza cu aspecte legate de comunicarea orală şi veţi identifica motivele care o fac aşa de importantă. |
Ştiaţi că:
Atunci cānd comunicăm ne petrecem timpul:
* 9% scriind
*16% citind
*30% vorbind
*45% ascultānd
Comunicarea orală este unul din mijloacele principale prin care se derulează relaţiile cu ceilalţi.
Comunicarea orală are numeroase avantaje faţă de celelalte tipuri:
-
dă posibilitatea emiţătorului să-şi exprime ideile mai rapid şi mai uşor;
-
există posibilitatea controlului prin feed back;
-
se pot folosi tehnici persuasive, gesturi, mimică;
-
există posibilitatea controlării fluxului informaţional, pe toată durata comunicării.
Comunicarea orală se realizează pe trei niveluri:
1. verbal
2. paraverbal
3. nonverbal
Acestea sunt reprezintate astfel:
* nivelul verbal (al cuvintelor) doar 7% din totalul actului de comunicare
* 38% are loc la nivel paraverbal (ton, volum, viteza de rostire...)
* 55% are loc la nivelul nonverbal (proxemica, expresia facială, poziţia, mişcarea, īmbrăcămintea etc.).
Dacă īntre aceste niveluri nu sunt contradicţii, comunicarea poate fi eficace. Dacă īnsă īntre niveluri există contradicţii, mesajul transmis nu va avea efectul scontat.
Cānd comunicăm oral?
Comunicăm oral īn familie, atunci cānd argumentăm o opinie, atunci cānd realizăm o prezentare īn faţa unui auditoriu, atunci cānd purtăm un dialog cu colegii, cu şeful, cu subalternii, atunci cānd ne prezentăm la un interviu etc.
Atenţie: două mesaje care conţin aceleaşi cuvinte pot fi percepute diferit īn funcţie de modul cum au fost exprimate. Cuvintele rostite pot fi contrazise de limbajul non verbal sau paraverbal.
Urmărirea: |
Rezolvaţi testul numărul 5. Īn cazul īn care această activitate nu a fost īncheiată cu succes se recomandă reluarea ei īn īntregime. Īn continuare veţi studia Ascultarea activă. |