2.1. Strategii de ascultare
2.1.2 Ascultarea activă/pasivă
Introducere: |
Parcurgānd această secvenţă vă veţi familiariza cu aspecte legate de importanţa ascultării īn procesul de comunicare.Veţi identifica diferenţa īntre ascultarea activă şi cea pasivă. |
Ascultarea este un aspect important al comunicării dar care de multe ori nu este luat īn consideraţie. Mulţi oameni consideră că dacă nu avem deficienţe de auz suntem perfect capabili să ascultăm, nu mai este nevoie să īnvăţăm acest lucru. Dar practica demonstrează de multe ori că trebuie să īnvăţăm să ascultăm active pentru a avea o comunicare eficientă cu ceilalţi.
Ascultarea pasivă trebuie depăşită prin:
* Urmărirea cu atenţie a īntregului sens al mesajului
* Evitarea formulării de concluzii pe parcursul prezentării
* Colaborarea permanentă cu vorbitorul
* Verificarea corectitudinii īnţelegerii mesajului
Ascultarea activă presupune:
• Să īţi focalizezi atenţia pe vorbitor
• Să păstrezi contactul vizual
• Să acorzi atenţie sentimentelor vorbitorului
• Să arăţi că īnţelegi ce ţi se spune
• Să nu etichetezi vorbitorul īn funcţie de prima impresie
• Să ai răbdare atunci cānd asculţi
• Să repeţi ideile principale ale vorbitorului
• Să fii flexibil
• Să īntārzii momentul evaluării
• Să fii cāt mai obiectiv
• Să īncerci să creezi o stare empatică cu vorbitorul
• Să nu te grăbeşti să dai sfaturi sau să tragi concluzii.
Cinci reguli de aur pentru o ascultare activă
* Nu judecaţi vorbitorul
* Nu fiţi egoist
* Nu vă pierdeţi concentrarea
* Nu īntrerupeţi
* Nu vă grăbiţi să trageţi concluzii
Urmărirea: |
Rezolvaţi testul numărul 6 Īn cazul īn care această activitate nu a fost īncheiată cu succes se recomandă reluarea ei īn īntregime. Īn continuare veţi studia Ce este prezentarea orală? |