1.3. Metode de comunicare
1.3.2. Comunicarea nonverbală
Introducere: |
Parcurgând această activitate vă veţi familiariza cu aspecte legate de comunicarea non verbală. Ce ştim despre: limbajul trupului, limbajul spaţiului, limbajul vestimentaţiei, limbajul timpului, limbajul tăcerii, limbajul culorii? |
Comunicarea nonverbală poate sprijini, contrazice sau substitui comunicarea verbală având şi un rol regulator şi de control a acesteia. Ansamblul elementelor nonverbale ale comunicării este numit şi metacomunicare.
Elementele comunicării nonverbale sunt:
-
limbajul trupului,
-
limbajul spaţiului,
-
limbajul vestimentaţiei,
-
limbajul timpului,
-
limbajul tăcerii,
-
limbajul culorii.
LIMBAJUL TRUPULUI
Corpul uman vorbeşte şi uneori spune mai mult decât gura. Unele gesturi sunt înnăscute: oamenii fericiţi zâmbesc, cei supăraţi au o figură tristă.
Poziţia corpului ne oferă informaţii utile cu privire la disponibilitatea interlocutorului de a comunica. În practică întâlnim mai des patru poziţii de bază:
Mimica este o altă componentă relevantă a limbajului trupului.
Gesturile, pe de altă parte ne dau indicii tot la fel de importante cu privire la personalitatea interlocutorului, starea sa de spirit.
Cum învăţăm să descifrăm toate gesturile? Acest lucru e posibil numai prin antrenament.
Când vorbeşti cu oamenii fii atent la semnalele emise de ei:
v Dacă o persoană nu spune tot adevărul sau chiar minte atunci cel mai probabil se joacă cu ceasul de la mână, îşi scarpină gâtul, îşi freacă nasul, nu te priveşte direct în ochi.
v Dacă interlocutorul e plictisit sau nu mai are timp să te asculte atunci el va deveni neliniştit, îşi va schimba continuu poziţia, se va uita des la ceas, va privi prin încăpere şi mai ales spre uşă.
v Dacă interlocutorul este în schimb interesat de ce îi spui te va privi în ochi, se va apropia de tine concentrându-se la ce îi spui.....
Oamenii au identificat diferite
posibilităţi de interpretare a
gesturilor:
LIMBAJUL SPAŢIULUI
În funcţie de spaţiul personal, de distanţa faţă de interlocutor de mărimea camerei, mobilierul ales, modul în care este amplasat în încăpere putem afla diferite lucruri despre personalitatea respectivului. Practica arată că fiecare om percepe spaţiul în mod diferit şi că există diferenţe culturale privind folosirea spaţiului.
* Distanţa personală: zona apropiată 0,5-0,8 m, zona îndepărtată: 0,7- 1,3 m.
* Distanţa socială: zona apropiată 1,2-2 m, zona îndepărtată 2-3,5 m.
* Distanţa publică: zona apropiată 3,5- 8, zona îndepărtată mai mult de 8 m.
Aceste distanţe sunt mai mari pentru America, Australia, Canada şi mai mici pentru Europa, Japonia.
LIMBAJUL VESTIMENTAŢIEI
Este cert că trebuie să acordăm atenţie modului în care ne îmbrăcăm şi că prin aceasta comunicăm ceva celor din jur. Cu atât mai mult cu cât este o componentă a comunicării nonverbale pe care o putem controla relativ uşor.
Îmbrăcămintea trebuie să fie adecvată activităţii pe care o efectuăm. Totul trebuie să fie curat şi călcat.
Este foarte important să te îmbraci potrivit slujbei pe care ţi-o doreşti. În afaceri, este foarte important să alegi îmbrăcămintea în conformitate cu imaginea pe care dorim să o oferim pentru a susţine produsul sau serviciul pus la dispoziţia clientului.
LIMBAJUL TIMPULUI
Toţi ne aflăm permanent sub presiunea timpului. Folosirea eficientă a timpului presupune prezenţa unor trăsături de memorie, flexibilitate, spirit de observaţie, capacitate de efort, capacitatea de a stabili priorităţi. În funcţie de modul cum ştim să gestionăm timpul, putem afirma că folosim această resursă pentru a comunica.
Cel ce vrea să-şi utilizeze bine timpul va ţine cont de aspectele următoare:
* Pune pe primul plan esenţialul.
* Alege metodele de lucru care ţi se potrivesc cel mai bine şi care corespund sistemului şi stilului propriu de lucru.
* Acordă importanţă autodisciplinei.
* Fii flexibil.
* Combate rutina.
* Descoperă ritmul organismului său.
LIMBAJUL TĂCERII
A şti să taci e o calitate a omului preţuită din cele mai vechi timpuri. Chiar prin tăcere, oamenii comunică ceva: aprobare, dezaprobare, discreţie, raţiune, admiraţie, etc.
Apelăm la tăcere atunci când:
* Dezaprobăm anumite opinii.
* Dorim să nu divulgăm un secret.
* Dorim să nu facem rău cuiva.
* Apreciem că timpul poate rezolva o situaţie delicată.
* Credem că dacă vorbim ne facem duşmani.
LIMBAJUL CULORII
Culorile influenţează şi ele comunicarea.
Ele evidenţiază atitudinea omului faţă de viaţă şi faţă de cei din jur. Fiecare culoare defineşte personalitatea omului.
Deci trebuie să cunoaştem culoarea care ne caracterizează.
Culorile calde favorizează comunicarea, cele reci o inhibă. Culoarea vestimentaţiei folosite ne comunică o serie de lucruri:
Culoarea |
Informaţia |
Roşu |
Om plin de sentimente. |
Roz |
Îmi place să iubesc, să fiu iubită, să am grijă de alţii. |
Portocaliu |
Sunt organizat şi hotărât să-mi realizez planul. |
Galben |
Doresc să discutăm. |
Verde |
Îmi place schimbarea. |
Bleu |
Sunt inventiv. |
Bleumarin |
Îmi place să fiu şef şi să dau ordine. |
Negru |
Ştiu foarte bine ce am de făcut. |
Semnificaţia culorilor poate fi diferită în alte culturi. De exemplu în Europa negru e culoarea de doliu, în China şi Japonia albul.
Urmărirea: |
Rezolvaţi testul numărul 3. În cazul în care această activitate nu a fost încheiată cu succes se recomandă reluarea secvenţei de învăţare în întregime. În continuare veţi studia Comunicarea scrisă. |