1.3. Metode de comunicare
1.3.1. Comunicarea verbală
Introducere: |
Parcurgānd această secvenţă vă veţi familiariza cu aspecte legate de comunicarea verbală. |
Comunicarea verbală este folosită īn viaţa de zi cu zi, dar şi īn
relaţiile interumane din cadrul unei organizaţii. Comunicarea verbală presupune
existenţa a doi sau mai mulţi interlocutori, permite emiţătorului să observe cum
a fost primit mesajul şi să-l modifice īn funcţie de reacţiile receptorului.
Deasemenea facilitează comunicările delicate şi permite folosirea unei game
variate de exprimare a unui mesaj (dialog, expunere, raport, prelegere).
Īn acest sens putem observa că limbajul verbal este īntotdeauna conectat cu
limbajul paraverbal sau cu ceea ce oamenii comunică prin voce (volum, intonaţie,
ritm, tonalitate, accent, pauze) şi prin manifestări vocale fără conţinut verbal
(rāsul, dresul vocii, geamătul, oftatul, mormăieli, plescăituri, urlete, ţipete,
fluierături etc.);
Atunci cānd comunicaţi verbal fiţi
atenţi la următoarele elemente:
Ce concluzie tragem? Putem să ne controlăm vorbirea dar este mult mai greu să ne controlăm īn īntregime informaţiile emise de corpurile noastre.
Foarte important īn cadrul comunicării verbale este să ne cunoaştem interlocutorii. De multe ori poate fi necesar să vă prezentaţi singuri. Cum procedaţi?
Īntinde māna către persoana cu care doreşti să faci cunoştinţă. Apoi salută şi spune clar numele şi funcţia sau poziţia pe care o deţii: „Bună ziua, sunt Ion Ionescu, agent comercial la firma Electronul”. Īn practică pot intervenii situaţii īn care interlocutorul nu īşi aminteşte numele tău. Īncearcă să eviţi acest lucru spunānd din timp: „Bună ziua, sunt Ion Ionescu, mă bucur să vă īntālnesc din nou.”
Tot la fel de important este să ştim şi să prezentăm colaboratorii, clienţii, şefii, invitaţii.iată cāteva reguli pe care este de dorit să le respectaţi:
- o persoană mai tānără va fi prezentată uneia mai īn vārstă;
īntotdeauna ăi prezentăm pe ceilalţi şefului (sau celui cu o poziţie ierarhică superioară);
- un coleg va fi prezentat unui client sau unui partener dintr-o altă organizaţie;
- un coleg mai vechi va fi prezentat unui nou angajat;
- un civil va fi prezentat unui reprezentant oficial;
- participanţii la un eveniment derulat de organizaţia ta vor fi prezentaţi invitatului de onoare.
Īn timpul unei comunicări verbale este necesar:
Comunicarea verbală poate avea loc atunci cānd suntem faţă īn faţă cu interlocutorul dar poate avea loc şi prin intermediul: telefonului, robotului telefonic, radioului, voice mailului.
Īn prezent telefonul este unul din cele mai importante mijloce de comunicare.
Acest lucru se observă şi numai dacă ne gāndim la amploarea pe care au luat-o vānzările de telefoane mobile.
Īntr-o perioadă īn care timpul are o valoare aşa de mare, deciziile instantanee sunt esenţiale este indicat să-ţi aminteşti că este important să foloseşti cāt mai eficient acest mijloc de comunicare.
Pentru o folosire eficientă a telefonului este necesar
să respectaţi
cāteva reguli:
Īn cazul īn care este nevoie să preluaţi un mesaj telefonic este foarte necesar să solicitaţi următoarele elemente:
· Numele celui care a sunat.
· Numărul de telefon, locul şi dacă e cazul codul localităţii.
· Numele companiei celui care a sunat.
· Data şi ora convorbirii.
· Numele tău sau iniţialele īn cazul īn care persoana care a fost sunată doreşte să mai ceară amănunte.
· Indicaţia de a o suna imediat pe persoana respectivă, dacă apelul telefonic recepţionat era urgent.
Puteţi folosi o fişă de īnregistrare a unui apel telefonic de următoarea formă:
Este posibil să fii nevoit să foloseşti robotul telefonic. Şi īn acest caz se pot formula cāteva reguli pentru o utilizare cāt mai eficientă a acestuia:
· Fii concis.
· Īnainte de a-ţi īnregistra vocea repetă ceea ce vrei să spui.
· Vocea ta trebuie să sune entuziast şi optimist.
· Nu īncerca să faci pe deşteptul sau pe amuzantul.
Urmărirea: |
Rezolvaţi testul numărul 2. Īn cazul īn care această activitate nu a fost īncheiată cu succes se recomandă reluarea ei īn īntregime. Īn continuare veţi studia Comunicarea nonverbală. |